Nyhedsbrev

Udvidet tilmelding

Denne side er erstattet af en ny. Gå til den nye side: www.pjcaravan.dk/side/472

 

 

Oversigt

Vinteroptimering

- Torino vinterpakke

 

OL 2006Torino er en samlet udstyrspakke, bestående af kvalitetsprodukter fra nogle af de førende producenter af campingudstyr , specielt udviklet til vintercamping. Med en Torino vinterpakke kan man have glæde af campinglivet om vinteren med helt ned til 10 graders frost, men det effektive ventilations- og varmeudstyr kan også gøre livet behageligt, når man er på campingferie i forårs- og efterårsmånederne. Torino vinterpakke blev præsenteret som nyhed i 2006, der var året, hvor vinterolympiaden afholdtes i Torino. Derfor navnet Torino.

 

Udstyrspakken
Udgangspunktet for den nye vinteroptimering er, at der er tale om en campingvogn med blæservarme. Man kan få et specielt tilbud, hvis der er installeret punktvarme i vognen.

Torino-pakken består af blæservarmeslanger, der føres rundt i hele vognen. Der installeres et Truma Ultra Heat 230 volt varmeanlæg, der kan levere enten 500, 1.000 eller 2.000 watt efter behov. Det betyder besparelse på gas, og man slipper for håndtering af flasker. Bag hvert ryglæn i rundsiddegruppen installeres WL ventiler i varmeslanger. Dette sikrer en optimal fordeling af varme i vognen. Gulvet opvarmes med varmefolie under gulvtæppet under siddegruppen og på det frie gulvareal.
 
afdækningMagasinerne udstyres med dobbeltbund for at sikre en effektiv cirkulation i vognen.

Spildevandsafløbet sikres med direkte afløb. Endelig udstyres køleskabet med en særlig vinterafdækning i form af riste ved luftindtaget til køleskabet. Dog må der ikke dækkes helt af, ellers sættes køleskabets cirkulation ud af funktion.

 

Flere modeller
Torino er ikke beregnet til en bestemt model, men er en pakkeløsning, som kan monteres på de fleste modeller. Det er altså muligt at finde netop dén model og indretning, der passer bedst til ens familie, og derefter få den optimeret til vintercamping. Også brugte vogne kan optimeres.

 


til toppen

 

Dethleffs Snow

Detleffs Snow er en modelserie der retter sig mod vintercamping. Alle modeller har ALDE varmtvandsopvarmning, gulvvarme baseret på varmtvand, Styrofoam isolering i det meste af vognen, isolerede hjulkasser og GFK-front. For yderlige at højne komforten når der camperes, er der installeret en 45 liters indvendig spildevandstank som også er udstyret med en vandstandsmåler. Detleffs Snow er en gennemtænkt serie, der er helt optimal til vintercamping.

Du kan læse om Jens-Peder Rasmussens tur i en Dettleffs Snow 550 DB på campingferie.dk.

Gode råd om Vintercamping

 

Vinteroptimeret Hobby
En vinteroptimeret vogn sikrer en dejlig vinterferie. Det er sagen.

De fleste campingvogne er fremstillet, så de kan bruges til vintercamping, så længe temperaturen ikke bliver præget af for hård frost.

Men hvis du vil sikre dig og opleve en dejlig vinterferie i din campingvogn, selv om temperaturen falder til -10 graders frost, må det anbefales at du optimerer med en Torino vinterpakke.

Med vinterpakken monteret vil du opleve et betydeligt bedre indeklima i vognen, ikke kun om vinteren, men ligeledes på kolde forårs- og efterårsdage i Danmark.

Dobbeltbund og WL ventiler monteret i et magasin sikrer den rigtige varmefordeling.

 

dobbeltbund isolering WL Ventil
Her ses isoleringsmaterialet, som bruges i dobbeltbunden. Lars viser her en varmeslange, som WL ventilen monteres på.

Ønsker du selv at montere, kan du købe isoleringsmaterialet, varmeslanger og WL ventiler i PJ butikken.

 
   

Specielt Vintertelt

Vintertelte kan klare selv ekstreme vejrforhold. Der er tale om en luksusmodel, der er fremstillet i forstærket materiale. Vinterteltet leveres som standard med to skumgummipuder, der er fastsyet samt to støttestænger, som presser teltsiderne ind mod vognen. Der er matchende gardiner i blå nuancer. Teltet har ekstra bred, udvendig lækant, og den kan anvendes hele året. Den specielle tagkonstruktion bevirker, at sne lettere glider af. Teltet leveres med et stærkt Prenox stålrørsstel. Dugen er i farvekombinationen marine/grå. Bundmål: 220 x 180 cm. Fleksibel pløkning ved hjælp af justerbare strop samt IsaFlex. Kraftig tag- og teltdug i polyester/PVC. Termoloft og vintersikring er ekstraudstyr, der anbefales til vinterbrug.

Tips og gode vinterråd

Luk varmeventilerne i rundsiddegruppen

Nu kan det være at du tænker at dette råd er helt forkert, men det er det ikke. Du skal lukke gulvventilerne ved gulvet i rundsiddegruppen. Husk at du har gulvvarme som varmer dine fødder. Når så gulvventilerne er lukket, kommer al varmen ud af WL ventilerne som er monterett bag ryglænene i rundsiddegruppen og det vil føle en dejlig varme strømme op bag ryggen og holde kulden væk fra vinduerne. Sådan skal det være.

Varmeovnen må ikke være for varm

Igen tænker du måske at den er helt gal med ham Neslein, men nu skal du høre. Når du bruger din varmeovn, på el eller gas, så må der ikke komme for meget varme ud af ovnen, for så kører din blæser for langsomt. Tænk på at varmen IKKE skal komme ud af ovnen (så er det punktvarme), men sendes rundt i varmeslangerne og bl.a. ud af WL-ventilerne bag ryglænene.

Du kan køre på el og gas samtidigt

Med en Truma UltraHeat varmeovn monteret, kan du vælge at køre på 230 volt el, så du sparer på gassen. Hvis du så får behov for mere varme kan du supplere med gasovnen.

 

Truma Gas
Truma UltraHeat varmeovn. En del af Torino Vinterpakken, og kan også købes i PJ Butikken. En gennemsigtig BP gasflaske med adapter, som gør at du kan bruge din danske regulator i udlandet.
   

Dæk på bil og campingvogn

I Norge må du ikke køre på sommerdæk om vinteren, så husk vinterdæk. Dækkene jeg bruger er lameldæk. Og netop lameldæk har jeg brugt i flere år. Ind imellem bruger jeg også pigdæk, når jeg ved at jeg kommer til at køre meget på is. Pigdæk står IKKE særlig godt fast på asfalt hvis der er perioder uden is og sne. Så lameldæk er en god løsning. Derudover kan det anbefales at du køber eller lejer et sæt snekæder, som du bør prøve at montere, før du kører hjemmefra, så du ved hvordan de skal sidde. Det er svært at klare i mørke i frostvejr, mens børnene græder og konen siger ”Hvorfor prøvede du dem ikke hjemmefra”. Husk en lommelygte, handsker, en hue og varmt tøj, så du kan montere dine snekæder nemt og godt undervejs, hvis der bliver behov for det.

Pigdæk

Peer Neslein viser at han kører på pigdæk når han kører nordpå. Når turen går sydpå gennem Tyskland, må man ikke køre med pigdæk. Så skal der vinterdæk på hele vogntoget.

Kørsel med campingvognen nordpå
Går turen til sneområder nordpå, bør du montere pigdæk på både bil og campingvogn. Det er i øvrigt et krav at der minimum er vinterdæk på bil og campingvogn i vinterperioden. Skal du op på fjeldet, hvor campingpladsen ofte ligger, lader du campingvognen stå i dalen, medens du kører op og beser den udvalgte campingplads. Normalt kan man få campingpladsen til at hente  campingvognen op (måske mod et mindre beløb), hvis du ikke selv kan gøre det. Der ligger mange gode campingpladser lige midt i det mest pragtfulde skiterræn og priserne er som regel yderst rimelige.
Uden pigdæk vil selv en så enkel ting som at sætte i gang, når man har holdt for rødt lys, vise sig at være meget svært - måske umuligt, specielt hvis man har forhjulstræk på bilen.

Isglatte veje

Isglatte veje i Norge eller Sverige, kræver pigdæk på hele vogntoget.

Kørsel med campingvognen sydpå
Hvis turen går sydpå gennem Tyskland bør du have vinterdæk på vogntoget. Det er ikke tilladt med pigdæk, så her skaldu medbringe snekæder (til de trækkende hjul), ikke til motorvejen gennem Tyskland, som stort set altid er ryddet for sne, men derimod til de sidste veje til campingpladsen. Inden du kører hjemmefra bør du prøve at montere snekæderne nogle gange, så du præcis ved hvordan de skal monteres.

Kugletryk og forhjulstræk
Og så har vi dilemmaet, idet vi altid har "lært" at man skal køre med et stort kugletryk (50-100 kg), hvilket i vinterhalvåret kan bevirke, at man netop med forhjulstræk, har svært ved at "få fat" når man sætter i gang. En god regel er at undgå at standse på en stigning. Kører du i snevejr eller på isglat vej, kan det betale sig at afpasse hastigheden, så det ikke bliver nødvendigt at stoppe. Det anbefales at kugletrykket fastholdes på ca. 60-75 kg.

Øve kørsel med campingvogn
Før du drager på vintercamping med hele familien, bør du køre en tur, gerne en dag det sneer, så du får en fornemmelse af bil og campingvogn i dette specielle føre.
Prøv evt. at finde en stor parkeringsplads i et fabrikskvarter, hvor du kan prøve at køre, bremse, bakke og parkere. Medbring en hjælper (til at se efter når du bakker) og en skovl, hvis der ligger sne og du kører fast.

Træklodser under støtteben

Fjern løs sne så støttebenet kommet ned og støtter på jorden. Hvis du bare skruer det ned oven på sneen bliver den presset sammen og hvis det bliver tøvejr forsvinder sneen og vognen står og vipper. Jeg lægger som regel klodser under for at støttebenet skal træde på et større område, så det bliver mere stabilt.

Giv vognen fast grund under fødderne

Fjern sneen så støtteben og klodser kan få fast grund under fødderne.

Spand under afløbene

Sæt spande under dine afløb fra håndvasken i køkkenet, toiletrummet og måske brusegulvet. Det ser måske ikke kønt ud, men det virker. Hvis du bruger en spildevandstank fryser vandet i den og du kan ikke tømme den. Bemærk at det skal være gummispande (murerspande) og ikke plastik. En plastikspand fryser og flækker. Og du skal IKKE sparke til en plastikspand for at løsne den fra jorden hvor den er frosset fast. Så vil du opdage at din fod ryger igennem spanden og vandet i bunden der måske ikke er frosset, fosser ud over din sko. Når du tømmer spanden, tager du den med til udslagsstedet og vender bunden i vejret, hvorefter isklumpen falder ud.

Træk ikke håndbremsen på campingvognen

Husk at løsne håndbremsen når vognen er opstillet og støttebene er skruet ned. Jeg har prøvet at ankomme i tøvejr og trække min håndbremse. Men da jeg nogle dage senere skulle afsted igen, var bremserne frosset fast i bremsetromlerne. Jeg fik løst problemet ved at hælde nogle spande varmt vand ud over hjul og bremsetromler. Så sagde det klank og jeg kunne flytte campingvognen.

Lav ikke en snevold om campingvognen

Selv om det kan være fristende at bygge en snevold rund om vognen så man undgår snevejr, blæst og træk, skal du huske at der skal være cirkulation til de riste som sidder i bunden af campingvognen. Disse riste er tvangsudluftning, ligesom evt. udsivende gas vil synke ned i bunden af vognen og sive ud i det fri.

Spand under afløbene

For at afløbet ikke skal fryse, skal vandet løbe direkte ned i en spand.

Koldt ude og varmt inde

Koldt ude og varmt inde.

 

Skorsten varmeapparat
En skorsten til campingvognens tag sikrer udluftning til gasopvarmningen, selv når der ligger meget sne på taget. Skorstens"forlængeren" kan fås i PJ Butikken, og kan nemt monteres. Et ekstra varmeapparat til vognen, kan købes hos PJ Caravan.

 

Luk ikke luftcirkelationen i campingvognen

Man kan komme ud for at mærke at det trækker med kold luft i campingvognen. Ofte kommer luften fra en rist i gulvet bag et ryglæn. Disse luftindtag må ikke lukkes, da der er tale om tvangsudluftning, som faktisk sikrer at varmen cirkulerer i vognen. Ristene sikrer ligelkedes at evt, udsivende gas kan trække ud af vognen da gassen er tung og synker ned til gulvet.

Hæng elkablet op i buske og træer
På nogle campingpladser ser man ofte at elkablerne fra campingvognene er hængt op i træer så de hænger en halv meter over jorden. Grunden til dette er at man kan risikere at tøvejr får kablerne til at synke ned i jorden, hvorefter frosten sætter ind. Og så ligger dit elkabel fast nede i isen.

Gasflasker i Danmark og udlandet

Efterhånden kan man anvende BPs 10 kgs gennemsigtige kompositflasker i en lang række lande. I Norden kan de byttes i både Sverige, Norge, Finland og i Europa kan man bytte dem i Holland, Belgien og Østrig. Denne type flaske vejer ca. 10 kg mindre en de traditionelle stålflasker. I Sverige, Holland, Belgien og Østrig anvendes en anden type regulator, mens regulatoren i Danmark og de andre lande er den kendte klikventil. Hos PJ Caravan kan du købe et regulatorkit, så du kan bruge BP flaskerne fra de nævnte lande.

Se evt. www.bpgas.dk 

Tag 2 stk. 10 kg BP gasflasker med hjemmefra - de kan også købes hos PJ Caravan.

Et godt råd om gas

Hvis der kun er et par kg gas tilbage i gasflasken kan det anbefales at skifte til en fyldt om aftenen. Næste dag når det er lyst og varmere kan du bruge resten i den næsten tomme flaske. Forskellen er at få kg gas har svært ved at fordampe når det bliver koldt om natten.

Sæt en lygte på gasflasken (kun BP kompositflasker)

Du kan nemmest se hvor meget gas der er i din BP kompositflaske, (der er gennemsigtig), ved at sætte en lygte ind på siden. Det skal selvfølgelig ske om aftenen. Det kan være sværere at se hvor meget der er tilbage om dagen.

Check gassen med en lygte

Om aftenen kan du sætte en lygte på siden af den gennemsigtige BP flaske, så du nemt kan se hvor meget gas der er tilbage.

 

Vi stiller forteltet op i frostvejr
Hvis du skal have et fortelt med på vintercamping, skal det være et fortelt der er egnet til vintercamping. Vinterfortelte har en stærkere teltkonstruktion og taghældningen, bevirker at sneen nemt glidet af. Et almindeligt fortelt ville synke ammen under vælgten af sne.Når skal opstille teltet gøære det bedst om dagen, evt mens solen skinner, og temperaturen er højest. Teltdugen er mere fleksibel og lettere at have med at gøre. Det må anbefales at tage et par handsker på når teltstativet skal samles, idet det kan være meget koldt at arbejde med metalstængerne. Når teltet er trukket gennem teltskinnen og det er rejst, kan det anbefales at sætte en 230 volt varmeovn i teltet en halv times tid, før du strammer det endeligt op. Det kan også være at solen skinner, så du kan få varmet teltet op så det kan strammes op. Det ser pænt ud, og teltet holder længere.
Glem alt om plastikpløkke når du taget forteltet med på vintercamping kun stålpløkke kan anvendes. I handelen findes nogle specielt hærdede pløkke, det kan anbefales at medbringe. Hvis sneen er skrabet af, kan det være næsten umuligt at få noget i jorden. Så kan du evt. bruge en slagboremaskine og bore for til dine pløkke. Når teltet er oppe kan du lægge sne på græskanten og hælde vand over. Dette fryser fast og holder på teltet. Selvfølgelig kan teltet ikke altid strammes op som normalt, men prøv dig frem. Hvis det tegner til snestorm eller blæst skal du holde et ekstra øje med dit fortelt.
Når teltet skal tages ned igen, hælder du varmt vand ud over græskanten så isen slipper sit tag i teltet.

Tætn teltet med sne

Peer Neslein skovler sne oven på græskanten så den slutter tæt.

 Gulvvarmefolie

Her ses gulvvarme-folien, før gulvtæpperne lægges på. Ønsker du selv at montere den, fremfor at benytte dig af en fuld Torino vinterpakke, kan folien også købes seperat hos PJ Caravan.

 

vinterpløkke

Du finder vinterpløkke, lavet af specielt hærdet stål, hos PJ Caravan.

De er gode, når du skal sætte dit fortelt op i frostvejr, og bøjer ikke når de sættes i frossen jord.

 

 

Tag et termometer med
Det kan anbefales at medbringe et inde/ude termometer med memory, så du om morgenen kan se hvor koldt det har været om natten.

Bilen

Send din bil til service før du tager afsted så du ved den er klar til turen. Bed værkstedet tjekke at batteriet er på toppen og kølervædsken kan klare frostvejr.

Diesel

Hvis du har en dieselbil kan det ofte betale sig at forlade Danmark med så lidt diesel på tanken som muligt så du kan tanke i udlandet, hvor de er vant til at deres diesel skal kunne klare en streng frost.

Huskeliste

Professionel campist

Peer Neslein har levet af at campere siden 1987 og været på campingture i det mest af Europa, sommer som vinter. Peer blev den første campist i verden der nåede til Nordkapp om vinteren, selvfølgelig med en campingvogn på krogen. Peer har ligeledes gennem mange år været på vintercamping i Hobby campingvogne, hvoraf flere er blevet optimeret. Disse erfaringer danner grundlaget for Hobby’s vinterpakke Torino. I det daglige driver Peer Neslein Skandinaviens største campingportal www.campingferie.dk  laver campingudsendelser på DK4+ samt udgiver sit eget campingblad.

Har du et godt råd som du synes mangler i denne folder kan du sende det til Peer@campingferie.dk

Peer Neslein i sin varme Hobby

Peer Neslein i sin varme Hobby i Norge, mens det er frostvejr udenfor.

Tekst: Peer Neslein - Fotos: Campingferie.dk

Ide & Copyright Campingferie.dk  2005

Ved anvendelse, helt eller delvist, skal kilde angives.

Peer ved sin Hobby i 10 graders frost

Peer Neslein ved sin Hobby campingvogn i 10 graders frost i Norden.

til toppen

 

Ofte stillede spørgsmål

- om vintercamping

Peer Neslein gæstede PJ Caravan en aften til spørgsmål om vintercamping. Her finder du nogle af spørgsmålene der blev stillet, og de tilhørende svar. Du kan også se en film fra aftenen: Film

Spørgsmål: Hvad er fordelen ved en vinteroptimeret vogn?

Svar: En vinteroptimeret vogn mindsker forbruget af gas betragteligt. I en ikke-vinteroptimeret vogn kan man godt regne med at skulle hente en flaske gas om dagen, hvis det bliver blot en 5-10 graders frost. Det kommer derfor let til at koste 300-500 (fx i Sverige/Norge) kroner i døgnet at varme vognen op, hvis du kun kører på gas. Hvis du tager på vintercamping i en ikke-vinteroptimeret campingvogn, bør det foregå med UltraHeat, så du altid har elvarme.

Spørgsmål: Er det kun de nordiske vogne, der kan opfattes som vintervogne, eller gælder det også f.eks. en Dethleffs? Den har jo udvendige rør.

Svar: De nye Dethleffs Snow-vogne har faktisk indvendig spildevandstank. Når man køber en Dethleffs vintervogn, får man en vogn med Styrofoam isolering i stedet for Styropor. Man får altså en isolering, der er meget nemmere at fylde helt ud i hjørnerne, og undgår dermed kuldebroer.

Spørgsmål: Hvordan er prisforskellen på en nordisk vogn og en europæisk vogn?

Svar: En nordisk vogn er ca. 50-100.000 kr. dyrere end en europæisk vogn optimeret med Alde centralvarme.

Spørgsmål: Så hvis man f.eks. vælger en Dethleffs med centralvarme, får man så en lige så god vogn som en nordisk? Bare 100.000 billigere?

Svar: Skellet mellem europæiske og nordiske vogne er ved at forsvinde. De europæiske producenter er begyndt at sætte centralvarme i deres vogne i stedet for blæservarme. De nærmer sig den rigtige montering af overskabe med luftcirkulation. De europæiske vogne er efterhånden så langt med, at det mere handler om, hvilke behov man har for udstyr, design mm.

Spørgsmål: Lever den nye Dethleffs Snow op til standarden på en nordisk vintervogn?

Svar: Jeg har ikke prøvet at bo i den endnu, men jeg er sikker på, at den vil leve op til forventningerne. Dethleffs Snow er en stærk konkurrent til  både optimerede vogne som fx Hobby Torino og de 4 nordiske vintervogne. Den imponerede mig mere end andre europæiske vogne, jeg har set.

Spørgsmål: Hvad er bedst: centralvarme eller blæservarme?

Svar: Jeg ville vælge centralvarme. Jeg synes centralvarme hænger bedre og mere jævnt i luften, hvorimod blæservarme ofte er lidt mere ’flygtig’. Med blæservarme bliver der hurtigere koldt i vognen. En anden fordel ved centralvarme er, at man slipper for at høre på blæseren hele tiden. 

Spørgsmål: Jeg har en tysk vogn med centralvarme og synes, den vandbårne gulvvarme varmer for lidt. Man skal skrue alt for meget op for termostaten for at få varme i radiatoren. Har du nogen løsning på det?

Svar: Man kan sætte en ventil på radiatoren, så man kan sænke hastigheden på vandet der løber rundt.

Spørgsmål: Du sagde, at hvis man vintercamperer i en ikke-optimeret vogn, bør den have UltraHeat. Men jeg synes, den er svær at indstille rigtigt.

Svar: Der peger du på noget vigtigt. Der er nemlig ét problem med UltraHeaten: Regulatoren er ofte fejlagtigt placeret på garderobeskabet – lige i nærheden af gasovnen. Derfor: Sluk gasovnen, så I kun kører på UltraHeat. Eller skru helt op for UltraHeaten, hvis I også kører på gas. Alt for mange gange sker det nemlig, at UltraHeaten slår fra om natten, når man ligger og sover, fordi varmeovnen kører. Så bruger man en masse gas.

Spørgsmål: Kan man ikke flytte termostaten?

Svar: Jo. Enten kan man ved hjælp af forlængerledninger få termostaten flyttet. Eller man kan lægge et termometer i midten af vognen og så indstille termostaten efter det. Man kan også købe en fjernføler til ca. 700 kr..

Spørgsmål: Er det en god idé at køre med varmen tændt på turen?

Svar: Ja. Jeg synes i hvert fald ikke, det er sjovt at komme ind i en bundfrossen vogn, når jeg kommer frem. Det varer flere timer, før den er beboelig. Men der skal ikke være skruet lige meget op for varmen på hele turen. Jeg hælder vand på vognen hjemmefra og tænder for varmen. Når jeg så kører, skruer jeg ned for varmen, og en halv time før frokost skruer jeg op igen. Og så skruer jeg ned igen, inden jeg kører videre.

Spørgsmål: Hvad betyder det, om der er batteri på eller ej?

Svar: Hvis man har en vogn med blæservarme, er det klart, at hvis kun gasovnen er tændt, og ikke blæseren, så er der tale om punktvarme. Og så er der ikke så god varmecirkulation i vognen, som hvis man havde centralvarme. Der vil en vogn med centralvarmeanlæg, være mere gennemvarm og have en bedre varmefordeling, både under transporten og når du kommer frem.

Spørgsmål: Hvad kan man gøre ved problemer med kondens i vognen?

Svar (publikum):Jeg satteWL-ventiler i vognen, og det hjalp meget. Før var det sådan, at det drev ned af vægge og vinduer om morgenen – selvom jeg havde lukket spjældet nede ved fødderne. Men så monterede jeg WL-ventiler, og nu har vi ikke det problem længere. Vi skal dog stadig lufte godt ud, når vi er på vintercamping.

Svar (Neslein): Netop! Det er luftcirkulationen, der er det vigtige. Derfor skal man stadig lufte godt ud, når man er på vintercamping. Godt op for varmen og åbn vinduerne: varmen trækker fugtigheden med ud af vognen. Det giver hurtigere et bedre indeklima, end hvis man blot lufter almindeligt ud.

Spørgsmål: Kan/(skal?)man have pigdæk på campingvognen og ikke kun på bilen?

Svar: Ja, i de nordiske landeskal man. I Tyskland må man ikke køre med pigdæk! Der er i øvrigt kommet nye regler i Tyskland. Her skal man køre med vinterdæk, hvis vejret er til det, som det hedder. Det vil sige, i realiteten må du gerne køre med sommerdæk, men hvis vejret bliver dårligt, skal du skifte til vinterdæk. Den kloge campist tager selvfølgelig vinterdæk på hjemmefra.

Spørgsmål: er der noget om, at de nordiske vogne nærmest er beregnet til at blive brugt hver weekend, som man ser det i Sverige?

Svar: Mange gange kører de vognen op på fjeldet i efteråret, og så står den her som en skihytte. Der er jo tradition for at tage på mange skiture. Og mange kører ud til den hver weekend. Hobby og Adria er meget solgte i de nordiske lande. De står på fjeldet sammen med de andre nordiske vogne, og der er Alde centralvarme i og den kører bare derudaf. De bruger lidt mere strøm, og måleren kører lidt hurtigere. Men de har altså også en anden pris.

til toppen

 

Vinteropbevaring og klargøring

Det er ligesom med en god fest; Man forbereder sig grundigt og længe – især de sidste dage kan være hektiske - glæder sig til dagen oprinder, og når den endelig gør, er det en glædelig forløsning af hygge og sjov, grin og glade mennesker.

Næste dag vågner man med et saligt smil på læben og ny energi – indtil man kommer i tanke om den store opvask, der står i køkkenet og venter. Og var der ikke også en, der spildte rødvin på gulvtæppet?

Ja, som med alle gode fester er der også efter en god campingferie en rengøring, der skal tages. Vognen skal nemlig vinterklargøres. Og det er endnu vigtigere, hvis I ikke har planer om at tage på vintercamping, og vognen derfor skal stå ubrugt hele vintersæsonen. For en campingvogn holder bare længere, hvis den behandles ordentligt.

Men hvorledes gør man klar til at sætte vognen i hi? Nedenfor bringer vi en lille guide til vinterklargøring af familiens andet hjem.

Opbevaring

Det bedste sted at opbevare vognen er en kold garage eller hal med lidt gennemtræk, men den kan også stå under et halvtag. PJ Caravan henviser dig til en række mulige opbevaringssteder i omegnen. Se her.

Udluftning

Vognen skal luftes grundigt igennem et par gange om vinteren. Hvis den opbevares i det fri, er det særligt vigtigt og bør gøres cirka en gang om måneden. Brug ikke affugterposer – du risikerer blot, at de tiltrækker endnu mere fugt gennem ventilationsåbningerne, og at saltet i vinter1poserne går i forbindelse med metal i vognen, så der opstår korrison inde i vognen. Et godt råd er i øvrigt at få foretaget en fugttest hvert år. Det er en typisk skade, som ofte først opdages, når det er for sent.

Lad alle låger og skabsdøre inkl. køleskab og fryser stå på klem. Åbn også alle ventilationsåbninger og dæk åbningerne i bunden af med et net for at forhindre ubudne gæster, f.eks. mus.

Tømning af tanke

Tøm alle tanke, så de ikke frostsprænger. Rens ferskvandsbeholderen med et desinficerende middel, f.eks. Pure Tank eller Vandtank Rens, og lad derefter alle haner og bundpropper stå åbne. Der skal løbe cirka 5 liter vand ud, før ferskvandstanken er helt tom.

Demonter batterier

Demonter alle batterier i vognen, og opbevar dem på et tørt og varmt sted. Det er en god idé at smøre polerne ind i fedt.

Rengøring – udvendig og indvendig

Inden vognen stilles i hi, er det en god idé at vaske og vokse den. Det forlænger levetiden og gør forårsrengøringen lettere. Vask vognen udvendigt med fx. Camp Clean eller anden alkalisk sæbe, og efterbehandl med voks. Glasfiber må dog ikke behandles med lakplejemiddel, da det kan blive mat. Vær desuden forsigtig ved sammenføjninger og lister. Derudover bør alle blanke dele smøres med et rustbeskyttelsesmiddel.

Indvendigt kan vognen vaskes med de samme midler, du benytter i hjemmet. Vær dog opmærksom på, at vinduerne kun må vaskes med rent vand og en blød svamp, samt at plastdele ikke må vaskes med noget, der indeholder opløsningsmiddel, da det kan gøre overfladen mat.

Hynder og madrasser bankes og støvsuges. Det bedste er at tage dem ind og opbevare dem et tørt og varmt sted. Men har man ikke opbevaringsplads i hjemmet, kan de også overvintre i vognen. Så skal de bare stilles på højkant, så de ikke bliver fugtige og jordslåede.

Rengør alle bevægelige chassisdele, og smør dem ind i fedt og olie. Gummilister sprayes med universalolie.

Rengør også strømpolerne, og smør dem ind i silikone.

Opklodsning og bremser

Det kan være en god idé at klodse vognen op, så dækkene ikke bliver kantede. Brug rigtige klodser eller bukke og ikke vognens støtteben, da de jo netop kun er til støtte for vognen. Dækkene behøver ikke at svæve. Bare trykket på dem er reduceret.

Husk desuden at slå håndbremsen fra. Ellers risikerer man, at den hænger til foråret eller simpelthen fryser fast. For at forhindre tyveri kan man i stedet montere en låseanordning på trækket. Dæk til sidst håndbremsen med et overtræk.

Nu skulle vognen være klar til at gå i hi. Husk dog at kigge til den et par gange i løbet af vinteren, og sørg for at lufte grundigt ud, gerne en gang om måneden.

til toppen

 

  © PJ Caravan 2002 - 2014 | Webmaster:Result.dk